Övervikt

Övervikt kan beskrivas på många olika vis. T ex

  • Man kan mäta BMI (förhållandet mellan längd och vikt).
  • Man kan uppskatta eller mäta kroppens fettmängd i förhållande till total vikt.
  • Man kan mäta midje- och höftmått och ställa upp en kvot mellan dessa.

Övervikt börjar, andra medicinska problem undantagna, med överätande. Man konsumerar mer energi än vad kroppen behöver. Detta överintag av energi lagras ut i kroppen, för att människan, precis som alla andra däggdjur har evolutionära skäl att göra det. Kroppen är funtad så att den försöker förbereda sig för en svältperiod. Får man överskott av energi så sparar kroppen undan det för att vara bättre rustad för en period av svält.

I vårt moderna samhälle hamnar de flesta av oss sällan i situationer där vi behöver svälta. Det är då överätandet börjar skapa problem. Kroppen fungerar inte riktigt så att den håller balans åt oss. Vi kan förstöra (eller missgynna) kroppens funktion när det gäller att spara undan energi. När dessa processer störs kommer också följdproblematik i andra former som till exempel diabetes typ 2, högt blodtryck eller dålig fördelning av blodfetter eller kolesterol – en del av de faktorer som vi placerar under det som kallas för det metabola syndromet.

Men är det här hela sanningen; är det verkligen kalorier in – kalorier ut som gäller? Nej, det är det inte. Olika energigivande makronutrienter (kolhydrater, protein, fett och alkohol) behandlas inte på samma vis i kroppen. En kalori från endera makronutrient ger upphov till helt olika reaktioner i den mänskliga metabolismen, kräver olika biokemiska processer för att brytas ned och utnyttjas och hormonella konsekvenser skiljer sig åt.

Prova för skojs skull följande. Väg upp följande ingredienser, ät på fastande mage och bedöm efter 30 minuter, eller så, hur kroppen känns i fråga om hunger, mättnad, energi och så vidare

  • 50g strösocker (lös upp i 2 dl vatten och drick) (~200 kcal)
  • 50g proteinpulver (blanda upp i 2 dl vatten och drick) (~200kcal)
  • 20g smör (ät med sked) (~180kcal)
  • Skippa däremot alkoholen. Det är inget vidare bra sätt att få i sig energi på.

Upplevelsen kommer inte att vara identisk. Rapportera gärna dina resultat.

För extrapoäng och möjlig guldstjärna, testa gärna lite kombinationer också:

  • Blanda proteinpulver och strösocker.
  • Blanda strösocker och smör.
  • Smält smöret, eller ersätt mot olja eller smält kokosfett och blanda i proteinpulverdrinken.

Vad ger bäst mättnad, hur fort blir du hungrig och vad tror du är nyttigast i längden?

Strösocker och smör är ju inte direkt en okänd kombination. Energimässigt ligger inte kanelbullen särskilt långt från en pasta med olja, smör eller parmesanost. Men det är väl inte ovanligt att tänka sig att en Pasta Alfredo är ganska nyttig jämfört med en kanelbulle, eller hur?

Makronutrienterna bör däremot beskrivas i större detalj på annan plats.

Övervikt orsakas till viss del av ett överintag av energi från makronutrienterna, men en kalori från en makronutrient är inte att anse som ekvivalent med en kalori från en annan makronutrient.

Senast uppdaterad 2013-02-10

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *