Low Carb & Starting Strength

Ja, jag tänker faktiskt försöka att blogga mer. Det är inte helt obehagligt att göra det med telefonen, och diktering fungerar inte alls så dåligt för att skapa ett utkast.

Jag fortsätter, i viss mån, men inte lika fokuserat som tidigare med att kapa kolhydrater. Det verkar som att intermittent fasta (16:8) eller som i mitt fall (20:4) eller ibland (23:1) ger mycket bra effekt på blodsockret. Viktminskningen går dock inte i ruskig fart, det beror mest på att jag inte är särskilt strikt. Jag tillåter mig att “fuska” när jag känner för det. Så länge det inte är dagligen är det bra.

Före jul satte jag och min träningskumpan igång med Starting Strength-programmet. 3-4 övningar per pass, 3 pass per vecka, aldrig fler än 5 rep i ett set. Och det hade snabb effekt i höstas.  Kul att styrkelyfta. Jag tycker dock, även om jag fick bra effekt, och jag inte körde klart programmet, att det var för låg träningsvolym, så nu kör jag ett eget program. Det gav bättre effekt för mig.

Att kunna hantera gjutjärnskärl i köket utan att det känns tungt känns bra. Strax efter jul pajade höger knä igen och rotatorcuffarna bänglade ånyo.

Så jag provade att rehabba. Det blev inte bättre av det. Så då ökade jag träningsvolymen lite till, men inte intensiteten. Efter några veckor kände jag inte av endera problem.

Jag bestämde mig också för att norpa mina första viktdelmål för träningen av en svensk mästare och deltagare i gladiatorerna. Jag återkommer till det.

Drygt fyra år efter start är jag tillbaka på en för hög vikt. Jag ser tecken på prediabetes igen och min psoriasis har blivit sämre, även om det inte är i närheten lika illa som det har varit.

Batterierna är slut i vågen, och batteriladdaren likaså. Så lite höftande kommer nu.

Mål

  • Medicinfri
  • Vikt: Lean body mass (~70kg) + 10% kroppsfett = 77 kG

Det innebär att jag behöver tappa 33 kg i runda slängar.

Lyftmål (mina första drömmål) och dessa har jag tagit från min kompis Felicia, hälften så gammal, nästan hälften så lätt.

  • Bänkpress: 60 kg
  • Benböj: 82,5 kg
  • Marklyft: 105 kg

När jag fick siffrorna strax efter jul var jag inte uppe på dessa värden. När jag ökade min volym nådde jag följande PB:

  • Bänkpress: 70 kg
  • Benböj: 72,5 kg
  • Marklyft: 130 kg

Så i böj har jag lite kvar. Där är mitt knä den begränsande faktorn. Mina riktiga slutmål är:

  • Bänkpress: 120 kg
  • Benböj: 160 kg
  • Marklyft: 190 kg

… Och det räknar jag med att det kommer att ta några år, med träning tre pass i veckan, ungefär. Slutmålen är också beräknade på att jag ska vara vid min målvikt.

Det är inte viktigt för mig att komma till de där vikterna egentligen, men det är målen jag tränar mot. Första delmål efter Felicias siffror är, med nuvarande PB inom parentes:

  • Bänkpress: 72,5 (70) kg
  • Benböj: 100 (72,5) kg
  • Marklyft: 120 (130) kg

Så där är jag en bit på väg iallafall.

Mer om kost, tankar och hur träningsprogrammet ser ut kommer lite senare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *