Träningsplan, julgodis och trams på sociala media.

Jag gillar jul. Det är trevligt med pynt, mys och normalt sett – ganska god stämning. Julbordet är ganska lättplockat för den som försöker hålla kolhydraterna låga. Vilket jag inte riktigt gjort. Jag har slarvat större delen av december. Det har inte blivit några pastalass, högar av ris eller bröd i mängder. Men lite mer och lite oftare än vad jag tror är riktigt bra för mig. Ett enda tillfälle skapade det problemet för mig, att ha ett relativt lågt icke fastande blodsocker vid ett provtillfälle.

Det har gjort att jag har slappnat av lite för mycket och slarvat lite för ofta. Jag har också bjudit in till det själv genom att ha fler “onyttiga” saker hemma och tullat på dem lite för mycket. Under hösten har jag gått upp 8 kilo. Jag var på jäsken att trilla tillbaka över 100 kg gränsen, den jag aldrig mer skulle passera.

Visserligen har jag ätit mig till varje kilo själv genom mer eller mindre osluga val. Men att jag gått med hög stressnivå under hela hösten hjälper inte. Även om jag skött mig bra skulle jag antagligen ha gått upp några kilo ändå. Nyårsafton var inte på något sätt någon vändpunkt, men det är dags att backa ned vikten igen – och i år ska jag nå ned till min närmaste målvikt, 81kg. Det är ungefär 15 kg dit i skrivande stund.

Det har blivit lite mindre promenerande på slutet. Mest för att jag går i fällan att vilja vara hemma med fru och barn. Det händer så mycket och det är roligt att vara med på den resan. Men någon halvtimme per dag borde inte göra från eller till. So what, om den första vändningen från mage till rygg sker när jag knatar i någon uppförsbacke. Hon kommer att vända sig igen och igen och jag kommer att få se det. Samtidigt lurar jag mig själv att jag gör nytta med att hela tiden försöka avlasta frugan. Det är förstås en god intention, men det är också självbedrägeri. Att ta hand om mig gör att jag kan ta hand om familjen.

Jag kommer dock iväg för att lyfta skrot med lite mer jämna mellanrum. Jag hittade ett enkelt program, som visserligen inte är komplett och framtidssäkrat, ej heller optimalt. Men det är enkelt och bygger på konstant progress. Och det är få övningar och korta pass. Det är så perfekt det kan bli just nu. (Det är Stronglifts, för övrigt). Vi får se hur långt det räcker. Än så länge finns det många viktskivor kvar att lyfta.

När det gäller sociala media funderar jag mer och mer på att sluta nyttja dem. Å ena sidan är det kanon för att hålla avlägsen kontakt med folk som jag troligen inte skulle ha någon kontakt alls med. Å andra sidan så är det sådant drösvis med dravel som jag helst skulle vilja klara mig utan. Då menar jag inte fotbilderna på stranden, bilderna på lunchtallriken, bilden, skotern eller snöfallet på trädens grenar. För fan, ös på. En del av bilderna är fina att titta på. Om du har en fantastisk maträtt framför dig, dela för tusan. Jag blir sugen på att också äta detdärvaddetnuär (vilket är bra för restaurangnäringen, BNP och Sverige) eller bara lite smått avundsjuk. Ibland kanske jag till och med blir inspirerad.

Spännbilderna stör mig inte heller. De kan inspirera mig mer än vad det stör. Men om du visar hur du gör balla armhävningar eller jonglerar med en skivstång, se då till att du inte har taskig teknik eller fuskar i övningen. Då ser du bara lite sorglig ut. Och det borde inte imponera på någon – även om det säkert imponerar på de flesta. Just de här är få i min feed, om ens någon, men de dyker alltid upp här och där.

Och här tänkte jag skriva en lång rant om korkade människor som får yttra sina åsikter om politik, feminism eller varför inte barnuppfostran, men jag orkar ärligt talat inte. Det är inte olagligt att vara dum i huvudet i det här landet. Det är inte heller olagligt att ha en åsikt som skiljer sig från min, eller ha grundvärderingar som är ruttna. Det borde nog inte vara det heller. Men jag skulle tycka det var skönt om jag slapp ta del av dessa människors vedervärdiga uttryck eller åsikter.

One thought on “Träningsplan, julgodis och trams på sociala media.

  1. Tips från coachen. Gör som jag, stäng av personers flöden som du inte orkar följa. På FB finns ju den smarta och underbara funktionen. Hade nog kunnat bli riktigt förbannad på vissa individers okunnighet, naivitet och ignorans (snällt uttryckt) annars. Inte för att jag egentligen orkar bli det, men jag blir provocerad ändå när folk yttrar sig om saker de har noll koll på, saker som är värderande å kan få långtgående konsekvenser, men antingen är de för dumma för att fatta det eller så skiter de bara i det. Så som sagt, den funktionen är toppen, de får säga sin skit till de som vill lyssna, men jag slipper, och kan ändå vara “bekant” med dem för de tillfällen inte är idioter i min mening.

    Fyll din feed med sånt du gillar, är intresserad av eller anser att du inte får/bör missa. Varför slösa tid på sånt man inte vill när man kan stänga av det? 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *