Inre och yttre förstärkning.

Och jag ger inte upp när det gäller beteendeförändringar. Här kommer mer funderingar omkring synsätt och insikt:

För några inlägg sedan, och jag orkar ärligt talat inte gå tillbaka och hitta vilket, så skrev jag lite om inre och yttre motivation. Hur andra kan ställa krav och motivera och hur man förstås ställer krav och försöker motivera sig själv.

Häromdagen blev jag, låt oss säga, tipsad om motsatsen till inre och yttre krav – inre och yttre positiv förstärkning. Gammalt hederligt beröm, med andra ord. Det här kanske inte låter så konstigt, det kanske till och med är helt naturligt att tänka på. För spåren finns ju där, i alla möjliga olika sammanhang. Det kanske bara är jag som är lite trög. Men jag återkommer till min tröghet lite senare i det här inlägget. Först, exempel på fall på konstgjorda yttre förstärkningar:

  • Alla typer av Anonyma Alkoholister/Överätare/Narkomaner, eller varför inte Viktväktare, träffas i grupp och delar sitt väl och ve. Att förändra sitt självdestruktiva beteende är i högsta grad en intern process och ett personligt ansvar. Likväl träffas man i grupp för att kunna få beröm av andra i liknande situation.
  • Varför de flesta program som coachar en individ till att försöka förändra något eller några av sina beteenden rekommenderar att man inte gör det i hemlighet utan antingen rekryterar en stödgrupp med människor eller att man helt sonika talar om för folk i sin omgivning att man försöker, t ex, sluta röka.

En annan sak som jag har identifierat, när idén om detta slog mig, är förstås de människor som helt plötsligt söker upp en och berättar om någonting de gjort bra. T ex: “Nu har jag inte rökt på 2 månader” eller “Jag har gått ned fyra kilo på en månad.” De är antagligen inte särskilt intresserade av att sprida informationen som sådan. De söker en yttre förstärkning att lägga till sina egna försök att berömma sig själv. Mest sannolikt för att de redan vacklar och behöver ett stöd. Med den här vetskapen ska jag göra mitt yttersta för att just berömma och hissa i framtiden.

Och jag undrar förstås också hur många som tar ett fotografi på sin lunch eller middag och vill ha beröm för deras val, eller beröm för att de har valt en sådan lämplig matplats där maten man får ser vackert arrangerad ut. Och förstås, dessvärre motsatsen, de som vill skryta om hur trevligt det är just där de är. De som vill skapa avundsjuka – vilket antagligen inte är den bästa förstärkningen att leva på.

Jag har, tror jag, bättre saker för mig, men jag är lite småsugen, bara för skojs skull att kolla genom nyhetsfeeden i några veckor på Facebook och försöka kategorisera de olika typerna av inlägg som hamnar där. Inte för att sätta mig till doms, men jag undrar om det inte skulle behövas en hel del mentala kramar även där.

När jag funderar på de bilder jag har på Facebook inser jag att även jag skulle behöva ett par mentala kramar.

Fast jag avviker från ämnet. Nu efter den här långrandiga introduktionen kommer förstås mina egna funderingar om hur jag har gjort i det förflutna. För jag har inte tänkt på det här viset och definitivt inte använt kunskapen på ett fördelaktigt sätt.

Hur många gånger har jag försökt ändra ätbeteende, försökt bli snällare eller i alla fall mildare? Hur många gånger i det förflutna har jag försökt sluta med nikotin eller gjort en ny träningssatsning? Hur många gånger har jag litat till att min förmåga att berömma mig själv skulle vara tillräcklig?

För den kan vara tillräcklig. Man behöver inte ha yttre positiva förstärkningar för att ändra ett beteende. Men visst underlättar det…

Så, om jag skulle vilja förändra ett beteende idag och jag skulle vilja ha absolut största möjliga chans att lyckas skulle jag:

  • Rekrytera en stödgrupp om 3-5 personer. De skulle få veta vad jag har avsikt att förändra. Två stycken skulle jag be att med jämna mellanrum, kanske veckovis, sätta upp ett larm i sin kalender att ringa eller maila mig och fråga hur det går för mig. Jag skulle svara och de skulle ge beröm eller uppmuntran. Resten av gruppen skulle få instruktionen att ge mig beröm när jag på eget initiativ söker upp dem  och berättar hur det går. Berömmet ska i princip vara villkorslöst, det är spelreglerna/avtalet de skulle skriva på.
  • Jag skulle, mest för att det är praktiskt och jag är lite lat av mig, använda den här bloggen med samma syfte. Jag skulle be alla och envar som läser att ge mig beröm eller uppmuntran när jag beskriver min strid och färd. Vare sig jag har förtjänat det eller inte.
  • Jag skulle vara tydlig mot mig själv och ge mig beröm för mina framsteg och även vid stagnation. Fullständigt ösa beröm.

Men blir inte det här ganska falskt då? Jag vet att jag får beröm även om jag kanske inte förtjänat det. Kommer detta beröm att bli en positiv förstärkning eller kommer det bara att rinna av?

Fake it until you make it.

Precis som målprogrammering, vilket jag också skrev om nyligen, trollar man hjärnan på en undermedveten nivå. Det kommer att fastna även om det då kanske måste nötas och bankas in. Precis som inlärning i de flesta fall fungerar. När någonting upprepats tillräckligt många gånger blir det en sanning. Använder man den kunskapen och makten till någonting gott, blir också resultatet gott.

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras.

Jag tror att medvetenhet om inre och yttre förstärkning som koncept och hur det knyter an till beteendeförändringar är någonting många av oss använder oss av utan att riktigt förstå sambanden. Jag tror att vetskapen om sambanden gör att vi kan använda oss av konceptet medvetet och fokuserat, med en baktanke om gott. Och jag tror att det kan göra en rejäl skillnad i hur enkelt det är att förändra ett beteende. Vilja och motivation kan göra bra mycket – men om det finns ett verktyg till som underlättar är det dumt att inte använda det.

Så, hur trög är jag egentligen? Tja, inte alls säger en del tester, men när det gäller bred och systematisk kunskap, då förstår jag väldigt lite till dess att jag kan knyta ihop informationen till en större karta. När jag väl förstår kartan, då känner jag mig sällan trög alls. På just det här området är min karta ingalunda komplett. Under de senaste 9 månaderna har jag lärt mig ofantligt mycket om beteenden och dess funktioner. Sådant jag önskar att jag kunnat och förstått långt mycket tidigare. En ganska klockren beskrivning av hur jag fungerar, kan man hitta här.

Så för er som tyckte att allt jag skrev var känt sedan länge och inga underligheter alls, kritisera inte mig, gå och förändra något av dina oönskade beteenden istället. 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *