… och veckorna tuffar på.

Jag vet inte hur många gånger jag har lovat och svurit att jag ska börja föra matdagbok igen.

Den gångna veckan har jag också läst om ADF (fasta varannan dag) och den nya kvällspressflugan 5:2 fasta. Inte för att jag automatiskt tror att kalorirestriktion är det roligaste eller bästa. Snarare för att hantera min obefintliga mättnadskänsla och oövergående hunger. Det blir hela tiden en risk att en BED-attack kommer över mig. Och med tillgång till ett kylskåp och en nöthylla så är det ofta en risk att det barkar åt skogen. Att då bestämma mig för att fasta känns som en hyfsat bra idé. Det blir ju en regel som är enklare än “ät bara det som är uppvägt på tallriken”.

Jag har hur som helst fortfarande inte börjat föra matdagbok. Det är halvbesvärligt med sammansatta måltider, såser, grytor och lådor. Man kan alltid göra överslag och beräkna vikt och andel av helheten, men det är mycket jobb för lite siffror. Om det bara fanns ett annat sätt?

Och det gör det ju. Jag förde ju matdagbok under nästan en månads tid. Varav jag sparade exakt intag för ungefär 14 dagar. Resten av statistiken presenterade jag bara som sammanställt dagsintag fördelat på makronutrienterna. Men de där 14 dagarna då? Jag vägde mig också varje dag under den perioden. Alla de siffrorna har jag också kvar.

Jag hittade en passage där jag tappade fyra kilo på sex dagar, utan att det var någon bulkdag dagarna innan. Helt enkelt så åt jag rätt saker. Jag kanske inte skulle tappa fyra kilo på sex dagar. Det känns orimligt, så klart, men det kan knappast vara fel. När jag räknade lite på fördelningen, i medel över de dagarna,  mellan kolhydrater, protein och fett under de dagarna så upptäcker jag att ungefär 3,5% av energin kom från kolhydrater. 23% från protein och resten, 73,5%, från fett. Det är ju ganska precis så jag vill äta. Jag fick då i mig omkring 15-17g kolhydrat per dag. Jag har ju, tja, under det senaste året, börjat misstänka att jag är väldigt känslig för kolhydrater – i sambandet att de sätter tvärstopp för fettförbränning/viktnedgång. Det här indikerar också vilken maxnivå jag bör sätta. Men det bästa är förstås att jag har en mall, på grammet när, som beskriver vad jag kan/ska äta.

Jag vet inte om jag ska anamma det idag eller om det får vänta någon dag. Det måste väl bli en inköpslista och lite planering omkring det. Men jag kan inte säga att det inte skulle vara skönt att få glida under 100kg spärren någon gång före jul. Gärna tidigare, så klart.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *