Trivselvikt mellan 103 och 105 kg.

Helt klart har jag en trivselvikt någonstans mellan 103 och 105 kg. Det verkar inte vara helt lätt att komma förbi i endera riktning om jag inte svälter eller bulkar vatten och socker. Men jag tror ju inte att kroppen verkligen är nöjd här. Jag är det i alla fall inte.

Under helgen tillfredsställde jag frugans nyfikenhet genom att hjälpa henne att föra matdagbok. Det var förstås bra för henne att se vad hon stoppar i sig fördelningsmässigt och samtidigt var det en påminnelse för mig att jag kanske ska ta ännu mer kontroll över vad jag stoppar i mig och inte tro att ögonmått/gissningar verkligen stämmer helt bra.

Så det är nog faktiskt dags att ta fram matdagboken igen och väga och mäta. För mig får det i alla fall två solklara effekter:

  • Jag får faktiskt se den totala summan av vad jag stoppar i mig. Sätter jag mål att få i mig t ex 1g protein per kilo LBM (Lean Body Mass), är det förstås bra om jag inte missar det målet på grund av gissningar. Vill jag ligga under 20g kolhydrater per dag så måste även kolhydrater i grädde och tomat räknas. Och vill jag vara säker på att mer än 75% av dagens energi kommer från fett – tja, då är vågen min bästa vän.
  • Det är för hemskt träligt och besvärligt att mäta och väga allting. Notera och föra in i tabeller. Kolla upp energiinnehåll på allting och lita till fineli.fi eller slv.se:s listor. Det gör också att varje munsbit måste passera vågen, pennan och anteckningsblocket. Det gör att jag hinner fundera både en och en annan gång på om det är värt att stoppa munsbiten i ansiktet. En extra kontrollpunkt leder till en tomat mindre, på sikt.

Så här ser grafen ut nu, 49 veckor efter start. Ja, mina vänner, om 3 veckor var det ett år sedan jag började tappa i vikt på riktigt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *