Monthly Archives: January 2013

Så sant som det var sagt/skrivet.

Martina beskriver sina funderingar om att göra det man hatar. I mitt fall är det ju inte riktigt så att jag hatar att motionera. Jag tycker ju i själva verket väldigt mycket om att röra på mig och det skadar inte om det gör lite mysont dagen efter. Men så var det just det där med omedelbar jämte fördröjd belöning… Det är inte kul att vara drabbad av latmask, men jag har hört att motion hjälper även mot den – hur paradoxalt det än kan låta. Så lite bäbissteg en tisdag kväll, en kort tur förbi återvinningsstationen och hem igen. Någon glad människa kanske får nyttja några av våra överblivna kläder.

Så här andra veckan in på Andra Halvlek börjar jag så långsamt hitta en bra matrutin. Intermittent fasta, precis som tidigare. Det har visat sig framgångsrikt och funkar bra. Under förra veckan testade jag att äta middag (omkring 18.00) och sedan ta en proteindrink innan läggdags. Det fungerade jättedåligt och uppmuntrade mig snarare till överätande. Nu testar jag det motsatta. Proteindrink till middag och kvällsmat innan läggdags. Har fungerat perfekt hittills.

Proteindrinken ser för övrigt ut så här:

  • 30g proteinpulver
  • 1 tsk L-leucin
  • Ett ägg
  • 1,5 dl kokosmjölk
  • 1 dl vatten
  • 50-70g Kung Markattas kokosolja, smält

Det smakar kokos. Inte fasligt gott men inte illa. Rysligt mättande och med en överhängande risk att den komma att kräva klädnypa över näsan förr eller senare. Jag ska nog experimentera med vanligt smör och grädde istället för kokosmjölk vad det lider. I samma veva ska jag nog överväga att introducera ett kryddmått vaniljpulver också. Det kan nog bli krämigt och trevligt. Och det här är förstås inte mitt orginalrecept. Det grundläggande receptet hittade jag här och modifierade det sedan med lite annat smått och gott för att göra det än mer energirikt och nyttigt.

Ok, första veckan av andra halvlek avhandlad.

Det blev en ganska stressfylld vecka med bilturer hit och dit för att åstadkomma ditt och datt. På onsdagen fick jag träffa min läkare och hade då återigen läskigt högt blodtryck och puls. Helt klart stressrelaterat snarare än bara tecken på ohälsa. Så ny medicin till mig.

Sedan dess har jag känt mig lugn. Fantastiskt bra medicin. Även i situationer där jag borde känt pulsen banka i öronen har det knappt hänt någonting alls rent fysiskt. Det är nästan lite småmysigt.

Däremot har jag insett, efter att ha läst följande, att jag nog direkt vid upplevelse av stress ska göra någonting åt det, för kroppens skull. Så ser du mig göra armhävningar, upphopp eller kullerbyttor oavsett plats eller tid på dygnet, så är det ett tecken på att jag känner mig stressad och har valt att försöka ge kroppen utlopp för det.

Jag inför också i och med denna vecka ett 99% alkoholförbud. Lite jobbigt, så klart, då det är whiskyklubbens årsprovning på lördag. Men det finns alltid små flaskor som man kan hälla över dryckerna i och avnjuta vid ett senare tillfälle då det inte blir samma påverkan på medicinerna. Jag tänker däremot tillåta mig ett läppjande, därav 99% istället för 100%. 🙂

Förra veckans invägning efter årets whiskykryssning var så pinsam att det inte kunde postas. Nu ser det lite prydligare ut i och med dagens invägning. Bollen är i rullning!

Mitt-i-veckan-uppdatering.

Andra halvlek har börjat på riktigt och det har givit effekt. Jag hoppade över måndagens graf helt utifrån den enorma pinsamhetsfaktorn. Det kommer att se lite roligare ut på måndag om det här håller i sig.

Jag hade också förmånen att få testa blodtryck och träffa min läkare på hälsocentralen idag. Jag hade däremot en puls över 110 och ett blodtryck som var nästan lika högt som vid begynnelsen av min resa. Att jag var stressad, frustrerad och en hel del nervös inför mötet med min läkare skulle jag inte bry mig så mycket om. Sådana där värden ska man inte ha var uskan och läkaren överens om. Välkommen min tredje medicin, Metoprolol. Namnet slutar på LOL i alla fall, även om jag inte kände att jag hade så mycket att skratta åt.

Vid det här laget hade jag tänkt att jag skulle kunna få fasa ut någon av mina mediciner. Istället lägger jag till ytterligare en. Men jaja, om jag nu är under så pass hög stress och dålig form så ska jag inte tjura – det skadar ju bara hälsan.

Jag tror jag ska investera i en bättre blodtrycksmätare framgent. Och en mössa. För nu måste jag börja med hjärtfrämjande motion igen. Är det andra halvlek så är det!

 

… och där börjar andra halvlek…

Så, tjugondag Knut har passerat och därmed också kolhydratsdekadensen som kallas Jul och Nyår. Nu börjar andra halvlek och återstående kilon ska tappas, styrka ska vinnas och resterande hälsoeffekter ska uppnås.

Med dagens invägning så återstår alltså 26,5 kilo att tappa. Första delmål är förstås att komma under 100kg. Någonting som borde ha skett för länge sedan. Nu är det dags.

I två veckor, med paus för kommande helg, blir det “avgiftning”. Två till tre proteinshakes och ett vanligt mål mat per dag. Och vanlig mat betyder då, förstås, lågkolhydratmat.

Förutom shakes tar jag ALA, Q10 och Magnesium för dess hälsoeffekter. Till helgen blir det lite utmaning i och med att det är dags för årets Whiskykryssning. Så jag kan välja att se de närmaste fem dagarna som viloperiod för levern innan den ska få jobba. Matmässigt är det inget problem att hålla sig i skinnet i alla fall.

Och under tiden, medan det är skitväder ute, roar jag mig inomhus med följande träningsprogram. Det går fort, det är relativt skönt och även om det inte ger tillräckligt med motion för hjärtat, så får det vara adekvat till dess det inte är dåligt väder. Ja, det finns “dåligt väder” oavsett vilka kläder jag har eller inte har..

Avslutningsvis en viktgraf.