Det är svårt att tro, men det är tydligen måndag igen!

Det är måndag igen och tiden har återigen bara sprungit iväg. Det känns som om jag har en hel del funderingar som jag vill dela med mig av och poster som jag vill skriva, men det blir liksom inte av. Till råga på allt hinner någon annan i bloggvärlden oftast före. Det känns lite sisådär ibland att ha ett schysst uppslag till tankar jag har eller funderingar jag vill dela med mig av – och helt plötsligt hittar jag bland mina RSS-flöden någon annan som skrivit ganska precis samma sak – och oftast med någon backning för uttrycken – när jag egentligen bara har en fundering.

Så då kan jag ju välja mellan två olika vägar. Antingen så beskriver jag vad jag funderat på och stoppar in en länk till någon annan som beskriver det bättre, mer vetenskapligt eller samma sak fast mycket tidigare – eller så skriver jag det ändå och låtsas som om det regnar.

Det jag pratar om ovan är främst tankar och funderingar om low-carbande eller sötsug eller fettförbränning eller motivation och så vidare. Egentligen ganska lite som handlar om min resa och mina frustrationer eller glädjeämnen. Samtidigt som den här bloggen bara är en säkerhetsventil eller någonstans där jag vill dela med mig av min resa, så vill jag ändå dela med mig av funderingar och erfarenheter så att någon annan kan dra nytta av det. Även om jag inte vill predika att vad jag nu gör är lätt och bäst och så, så kan man tänka sig att jag ger observationer och beskriver erfarenheter så får vem som helst annars där ute bestämma sig själv för vad de vill göra med informationen.

Hur som helst, jag går och bär på funderingar och tankar som vill ut i något media. Ingenting blir ju bättre av att jag inte delar med mig av dem – alltså är det nog mer disciplin som behövs för att åtgärda det jag tycker är ett problem. Jag måste helt enkelt ta mig mer tid för bloggande. Jag menar, hur kul är det att bara skriva något inlägg i veckan. Fast jag tänkte inte börja skriva nonsensinlägg heller med en bild på dagens middag.

Idag fick jag en promenad med min gode vän och före detta kollega Sven och vi ska nog förlägga lunchen till promenader på måndagar. Han vet det inte ännu, men jag ska se om det går att utöka antalet lunchpromenader till flera gånger per vecka. De punkter vi hade på promenadagendan fick bordläggas då det fanns så pass mycket annat att prata om. Till nästa måndags agenda finns alltså punkterna molmassa och majonnäs kvar.

Nu när jag tänker på det, så är ju det här kanske just ett sånt nonsensinlägg om jag inte presenterar dagens invägningsvikt!

Ännu ett fall framåt och målet är igen lite närmare. 103,9 kg stannade vikten på idag och det får bli ett kvitto på att jag håller mig bättre med LCHF än vad jag gör på paleolitisk kost. Jag hade också fram till helgen ett rejält sötsug och fick aldrig någon riktig mättnadskänsla oavsett hur jag betedde mig. Både nyss nämnda Sven och min fru gissade, oberoende av varandra att det inte alls var omöjligt att det hade med glukosbelastningstestet att göra. Att baksmällan kan låta sig dröjas och att sockertrollet kan väckas ur sin dvala. Jag köper, tills vidare, deras resonemang – jag har trots allt ingen bättre teori. Under lördagen tröttnade jag hur som helst och fettladdade rejält med ett flertal kaffekoppar med rejäla klickar smör. Då gick det till sig. Jag kände mättnad, hade inget sug efter vare sig socker eller någonting annat att tugga på. Det spräckte också möjligen min barriär.

Framgent är det så absolut lite kolhydrater som möjligt som gäller. Och mer motion, både i vardagsrum och på en trottoar nära dig. Det blev inte så mycket av den varan under den gångna veckan, så det är bara att ta nya friska tag. Ska jag kunna göra handstående armhävningar när viktmålet är klart, måste jag nog börja förbereda mig redan nu.

Lite annan statistik. Jag har nu hållt på i 31 veckor och med dagens vikt har jag tappat 25,6 kilogram (målet är 48 kilo, så 22,4 kg återstår av viktnedgången). Det ger en medelförlust av vikt per vecka på 0,83 kg per vecka. Så även om jag kan tycka att det står väldigt still ibland, så är det trots allt en ganska hög takt.

Så, inte många kilo kvar till tvåsiffrig vikt och möjligheten att väga in i -100 kg. Kaffe med smör, bacon, ost och lite mer motion får visa vägen. Så här ser grafen ut nu, 31 veckor efter start:

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *