Åååh! Äntligen måndag!

Jahapp, då var vi här igen med invägningssiffror och en liten graf.

Den här veckan har jag ätit kolhydrater. Massor med kolhydrater. Jag har, mer eller mindre, ätit som en vanlig människa. Ingen LCHF så långt ögat har nått. Jag hade också en idé med att göra det. Jag ville “äta upp” mig till att bli en vanlig människa. Dvs med glykogen utlagrad i cellerna, redo att användas som energi. Och därmed också en hel del vatten. Jag siktade på att binda upp ungefär tre kilo vikt och hade som “mål” att väga omkring 109 kg vid dagens invägning.

Förbluffande nog så misslyckades jag. Idag vägde jag 0,5 kg mer än förra måndagen. Det efter att ungefär (även den här gången) varje halvtimme under förmiddagen gå på toaletten och lämna tillbaka vätska – och jag hade ätit lunch innan invägningen. Så i praktiken låg jag nog på ungefär samma vikt som förra veckan.

Varför gjorde jag då det här experimentet? Det fanns tre skäl, inget särskilt bra, men ändå:

  1. Med avsikten att börja med paleolitisk kost, ville jag känna hur det påverkar “gemene man”. Även frugan åker med på den här kostomläggningen, så vi kanske kunde få dela erfarenheter.
  2. Jag ville känna hur kroppen skulle reagera på kolhydrater nu efter 6 månaders relativt strikt LCHF (eller motsvarande).
  3. Det är höst och det är dags att lägga på sig fettlager inför vintern. Det är nog ganska naturligt för kroppen att äta t ex bär och frukt om hösten. Kroppen reagerar på så många andra vis på säsonger och natur – jag håller det inte för osannolikt att den hormonella påverkan kan ha betydelse.

Men som sagt, det lyckades inte riktigt. Jag är nog dålig på att kolhydratladda. Men för punkt 2 ovan var det spännande. Jag upplevde ingen paltkoma även med en rejäl tallrik pasta. Det kan vara en indikation på att jag inte är lika insulinresistent som tidigare. Glukosbelastningstest inbokat om två veckor, då får jag facit på den frågan.

För punkt tre märkte jag ingen skillnad. Och det kan då kanske bero på att pasta eller mackor inte växer på träd.

Hur som helst, paleolitisk kosthållning är vad som nu gäller i någon vecka framåt. Måltidsplanen är tagen rakt ur en bok, så jag slipper tänka i någon större utsträckning. Jag behöver bara handla och kocka. Det känns rätt bra just nu med allt annat som snurrar omkring i huvudet.

Och hittills, en lunch och en middag senare känns det inte så tokigt. För skojs skulle beräknade jag näringsvärden för dagen så här långt, och det ser ut så här. Kaloribegränsad lågkolhydratkost med inte så hög fetthalt är väl hur jag skulle beskriva det än så länge:

Ja, och så har vi viktkurvan som i sig inte är någon vacker syn – men med den här kosthållningen i en vecka så tror jag vi kommer att se en backhopparbacke i kurvan till nästa måndag. Nästa måndag är det för övrigt dags att ta kroppsmått igen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *