Jamensådärja!

Nu är jag nyss hemkommen från morgonövningen där min arm punkterades och blod tappades av. Det var tur att varken puls eller blodtryck mättes – jag hade för första gången lyckan att få bli punkterad av en söt och trevlig syster. Hon hade dessutom varma händer, vilket generellt verkar vara en dealbreaker för att bli anställd inom vården.

Hon erbjöd mig att få reda på mitt blodsocker på en gång, vilket inte har hänt tidigare, men det var väldigt välkommet. Jag gillar ju siffror. Mitt fastesocker var 6,6. Det mina vänner och andra bekanta är nästan skäl att fira. Det är fortfarande lite högre än vad som är nödvändigt men, och jag citerar Kostdoktorns information om blodsocker och diabetes, Diabetes anses man ha vid två fasteblodsocker >7,0 eller vid icke-fastande >12,2 (>11,1). (http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes/)

Det innebär, i korta ordalag att vad jag nu gör, gör jag rätt. Om jag fortsätter att kontrollera kolhydratintaget kommer jag inte att ligga för högt i blodsocker – i sådan omfattning att jag fortsätter att skada kroppen. Att jag redan fått skador måste jag räkna med och acceptera. Vad som är reversibelt och inte vet jag inte – men jag kan ju i alla fall kontrollera vad som händer från och med nu. Och det verkar jag ju kunna göra. Som jag misstänker det är chansen stor att jag nu faktiskt inte klassas som diabetiker.

Däremot är inte faran över! Det här är ju när jag kontrollerar kolhydraterna på ett väldigt strikt vis. Hur åstadkommer jag resten av resan då? Tja, genom fortsatt viktnedgång och motion. Här stöter jag på ett litet aber. För intensiv motion utsöndrar stresshormoner (bra eller dåliga) vilket ökar blodsockernivån för att vara “redo”. Eftersom jag har resistens borde det vara skadligt. Men, jag tror faktiskt att långsiktigt är det mer bra än skadligt att träna hårdare framöver.

One thought on “Jamensådärja!

  1. Det går ju kalasbra ju!
    Fick lära mig när jag bestämt mig för att sluta röka att för att motverka kolesterolhalter av för hög nivå behöver man få upp pulsen ordentligt en kvart varje dag. Det gäller alltså de kolesterol som anses vara farligt. Nu är det tydligen inte helt klart om det är farligt för kvinnor i samma utsträckning som för män (det är alltså detta som skiljer män och kvinnor från varandra 🙂 men även i det hänseendet gör du alltså rätt som fortsätter med din motion!
    Men gå nu att ordna med ordentliga skor, drick mycket vatten (för att minska kramprisken) och lev i övrigt väl.

    För övrigt; Lila syrener blir bruna syrener i sprit! Sött blir det också.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *