Mät- och vägdag

Jahapp, äntligen måndag! En ny härlig arbetsvecka och djupdykning i allsköns värden i grafform.

Vi kan börja med morgonvägningen. Nuförtiden väger jag mig varje morgon. Det gör jag för att kunna hålla närmare koll på mätvärden och se när trenden barkar iväg. Så länge trendkurvan pekar nedåt så spelar en dags vikt upp eller ned mindre roll. Om trendkurvan börjar plana ut är det dags för lite kontemplation över orsaker. Det går lite hand i hand med att föra matdagbok. Eventuellt kan jag komma att se någon korrelation där. Hur som helst, som smör i solsken smälter vikten bort:

Jag är nöjd med resultatet med tanke på att jag gjort den stora kolhydrat/vätskeförlusten långt mycket tidigare. Jag har nog inte haft ens halvfyllda glykogenförråd på åtminstone en månad nu.

Hur ser kroppsmåtten ut då? Tja, de följer nära nog viktminskningskurvan ganska väl. I det här fallet har jag valt att endast presentera nästan-start-värde samt månadsvis – och som sagt inte riktigt från start heller (en vecka saknas där). Men tja, det märks på byxor och tröjor.

Sedan start alltså nästan en decimeter förlorad i omkrets i midjan.

Jag övervägde också att ta med BMI, LBM och fettvikt eller fettprocent. Men det var inte helt trivialt att göra några schyssta grafer för det. För tighta värden eller bara för intetsägande. Dessutom verkar approximationerna vara lite “sådär”. Min Lean Body Mass har minskat väldigt mycket, endast baserat på min minskning av vikt och midja. Hur det kan approximera min muskelvikt känns lite … orimligt.

Men, hur som helst, en viktnedgång på 2,2 kg den senaste veckan och ytterligare några centimeter mindre omfång betyder att veckan varit bra. Mycket bra! 15 veckor till på det här viset och jag skulle vara i mål. Men det tror jag inte helt på. Det är en väldigt stor viktnedgång på bara en vecka. Låter inte så rimligt att förvänta sig det varje vecka direkt.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *