Min/max?

Ibland vill jag optimera saker och ting. Om jag har valet att göra något på ett effektivt och ett mindre effektivt vis känns det rätt naturligt att försöka göra, vad det nu är, på ett så smart sätt som möjligt. Det ligger nog i de flesta människors natur att göra så.

Det som blir jobbigt eller irriterande är när man inte kan lista ut vad det mest effektiva viset att göra någonting är…

Jag satt och läste bloggar, studier, instruktioner och galningars profetior under gårdagskvällen för att försöka hitta den gyllene vägen och hur man ska färdas på den.

Låt mig rekapitulera mina problem, osorterat och utan tanke på korrelation eller kasualitet:

  • Högt blodtryck.
  • Högt blodsocker.
  • Rejäl övervikt.
  • Obefintlig kondition.

Ok, så vi snackar det metabola syndromet här. Övervikt ger insulinresistens vilket ger högt blodsocker. Övervikt skapas av diet i första hand och avsaknad av motion i andra hand. Det ger dålig central kapacitet och inverkar på högt blodtryck.

Blodtryck och blodsocker torde vara effekter och inte orsaker. Dålig kondition har kommit som resultat av övervikten.

Alltså borde jag motionera och gå ned i vikt. Vi suger på den karamellen en stund och tittar på vilka andra faktorer som skulle kunna spela in på blodtryck och blodsocker.

  • Jag snusar, om än i minskad mängd så tillför jag nikotin.
  • Jag dricker kaffe. Inte som en galning och mer eller mindre endast på arbetsdagar.
  • Jag är stressad, inte så mycket på jobbet som hemma. Todolistan är oändlig och energin obefintlig.

Så, jag kan sluta snusa. Det vill jag göra. Det går bara lite stick i stäv med försöken att gå ned i vikt. Jag vet att jag småäter när jag försöker sluta snusa. Godis eller frukt. Beroende vem man ska lyssna till är inget av dem goda alternativ i samband med viktnedgång.

Sluta dricka kaffe är inte svårt. Jag kan försöka låta bli att gå över till svart te. Andra te-sorter funkar bättre – och jag tycker att te överlag smakar ungefär likadant, förutom smaksättningen då.

Jag kan bestämma mig för att todolistan får stå tillbaka till dess att jag är i ok form igen. Underhållsarbete som diska och tvätta och så är inte särskilt belastande. Jag tror jag kommit någonstans på vägen här redan mentalt sett.

Det viktigaste, precis som jag beskrivit tidigare, är att jag får ned blodtrycket. Dels har jag fått medicin, men vad mer kan jag göra?

  • Undvika nikotin och koffein.
  • Minska salt i maten.
  • Minska muskellagrat glykogen (binder vätska, ökar blodtryck)
  • Minska stressnivå (genom lagom motion och prioritering av “måsten”)
  • Minska i vikt.

Dessa punkter pekar, upplever jag, på att en lågkolhydratkost är fördelaktig. Det minimerar bunden vätska och ger viktminskning om det utförs rätt. Lågkolhydratkost sänker borde också minska behovet av insulinutsöndring. Två flugor på smällen.

Samtidigt verkar det som om jag har svårt att tappa vikt på lågkolhydratkost. Det var ett av skälen till att jag sökte inspiration och information. Det visar sig att mitt alternativ med sk svältdiet (VLCD) kanske sätter käppar i hjulen för mig. Dels så riskerar jag att kroppen ställer sig i lägre metabolism, dels riskerar jag att bli alltför trött och därmed mindre motståndskraftig mot frestelser.

Då är jag tillbaka, trots mitt “beslut” för två dagar sedan att börja käka pulverpåsar. Om jag är tillbaka till LCkost, ska jag nog föra matdagbok, mäta och väga maten för att få koll på hur mycket energi jag egentligen får i mig.

Så med start idag, söndag den 2012-05-20 så blir det en veckas matdagbok, redovisad här. Vi får se vad den kan tänkas visa i fråga om energiintag i korrelation till viktminskning. Ja, ska jag räkna kalorier ska jag nog väga mig dagligen också.

Jag vet att jag vänder kappan efter vinden lite väl fort, utan att ge kroppen en chans att hänga med – men så får det bli. Så länge jag har en gnagande känsla av att vara suboptimal i min planering och mitt genomförande måste jag fortsätta skruva tills jag hittar rätt. Och känslan av rätt mäts främst subjektivt i min skalle än på våg eller måttband.

Som bisats kan jag nämna att jag brutit genom 119kg barriären. Jag fuskvägde mig på lördagen och låg nära ett kilo lägre än måndagsvikten. Jag fick också en tjock korv och äggröra på fyra ägg, grädde och smör redan på lördag kväll. Jag är för övrigt fortfarande mätt, 12 timmar senare…

Mera grafer till folket!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *