Lång promenad och socker i urin.

Idag blev det en skitlång promenad. Hemifrån till Sidsjön, ett varv runt och därefter knata hem igen. Ungefär 1,1 mil och det tog ungefär 2 timmar och en kvart. Jag lärde mig några saker. Eller, tja, jag blev i alla fall påmind om några saker.

  • Har man plattfot ska man ha bra skor på sig.
  • Väger man mycket ska man ha bra skor på sig.
  • Har man inte bra skor ska man inte promenera långt.
  • Har man inte bra skor ska man nog inte heller väga för mycket.
  • Det är nog ganska bra att ha fina höga fotvalv om man har skor som är dåliga för promenad.

Jag fick jätteont i fötterna efter att jag kommit hem. Och lite träningsvärk i låren, men det var bara skönt. Trevligt nog, inga problem överhuvudtaget med benhinnorna. Förvånande men inte otrevligt. Faktum är, och det är ganska roligt, att jag även fick ont i axlar/skuldror. Min gångstil är antagligen mer ergonomisk än alla mina andra sitt- eller liggställningar och därför blir kroppen trött när den är organiserad som den skall.

Min erfarenhet är att min ketos minskar efter att jag idrottat, promenad likväl som HIIT eller styrketräning. Kroppen bestämmer sig för att skapa mer energi för att möta det ökade energibehovet. Jag testade därför, ungefär 30 minuter efter att jag kommit hem hur jag låg till i ketos. Det som jag då fick upptäcka gjorde mig förbluffad.

Jag har inte fuskat. Jag har hållt kolhydraterna låga. Likväl visade provstickan att jag hade socker i urinet. Vilket händer om man passerat njurtröskeln, vilket normalt inte sker förrän man passerat 10 i blodsocker – vilket alltså är en bra bit över diabeteströskeln. Hur i hela fridens namn har det gått till? Det som gör saken värre är att jag parallellt hade full ketos.

Ketos är inte farligt. Ketoacidos är det. Ketoacidos kommer när man har mycket ketoner och mycket insulin samtidigt. Typ livshotande tillstånd. Det kändes inte riktigt så. Google, min gamle vän rekommenderade rikligt vätskeintag. Så jag provade det. Jag blev aldrig illamående eller på annat sätt påverkad – annat än att jag fortfarande hade ont i fötterna. Tre timmar senare hade jag inget spår av socker i urinet längre.

Men det var lite läskigt och lite överraskande. Varifrån kommer sockret? Hur lyckades jag att ha högt blodsocker och hög andel ketoner samtidigt? Jag har mina teorier – men de är just det – teorier.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *